onsdag 3 augusti 2011

Framtidens IKT

När de gäller läroplattformer måste skolor och lärare vara följsamma och samtidigt kritiska. Dvs. man ska inte följa utvecklingen slaviskt, bara för att försöka ligga i framkant till varje pris. Det är lätt hänt att många lärare tar in sina privata intressen i den nya IT världen och försöker implementera detta till 100% i sina kurser osv. Jag anser att denna vägen är fel att gå. Man bör ha en liten grupp, en grupp per skola som arbetare med just vad som ska användas och vad som inte ska användas. Det gäller att sålla bort och se vad som verkligen är användbart för just den kursen eller just den föreläsningen. I dagsläget kan de mera blir att man hoppar runt mellan olika tekniker och verktyg utan klara mål. Man måste ställa sig frågan " blir denna övning eller del i kursen bättre och mer lärorik om jag använder mej av detta t.ex. en blogg, podcast eller dylikt.
Så länge skolorna arbetar aktivt med utveckling inom IKT så tror jag att det kommer att gynna studenten.

1 kommentar:

  1. Jag tycker att det är ett problem att man använder så många olika verktyg för liknande saker, till slut vet eleverna inte vart de ska gå för att hitta informationen. Man får nog som lärare bestämma sig för vissa verktyg för vissa aktiviteter och hålla sig till det.

    SvaraRadera